Wpisując się w powyższe hasło, Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej od wielu lat prowadzi działania informacyjne i akcje profilaktyczne, które mają zwiększyć świadomość dorosłych w zakresie zakazu sprzedaży i podawania napojów alkoholowych nieletnim. To bardzo ważne, aby sprzedawca kontrolował wiek poprzez sprawdzenie dowodu osobistego osób, których wygląd budzi wątpliwość co do pełnoletności. Badania wskazują, że napoje alkoholowe są wciąż najbardziej rozpowszechnioną substancją psychoaktywną, używaną przez młodzież.
W połowie lipca br., tut. Ośrodek przy współpracy z upoważnioną firmą, zorganizował terenowe szkolenie sprzedawców napojów alkoholowych z audytem „Tajemniczego klienta”. Przedsięwzięcie składało się z dwóch etapów: pierwszy – to próba dokonania zakupu alkoholu przez osobę wyglądającą na nieletnią (która w rzeczywistości ma ukończone 18 lat) tzw. „Tajemniczy klient”, drugi – to szkolenie sprzedawców na miejscu w sklepie, prowadzone przez trenera, bezpośrednio po próbie zakupu. Osoba szkoląca przypominała sprzedawcom obowiązujące prawo, uświadamiała o konieczności sprawdzania dokumentów tożsamości młodym kupującym. Istotnym elementem szkolenia było zwrócenie uwagi sprzedawców na to, że dorosły wygląd nie oznacza pełnoletności upoważniającej do zakupu napojów alkoholowych oraz wskazanie konsekwencji karnych związanych z nielegalną sprzedażą alkoholu. Sprzedawcy otrzymali certyfikat uczestnictwa w szkoleniu „Odpowiedzialny sprzedawca” oraz ulotki informacyjne z dostępem do platformy internetowej.
Czynności związane z próbą zakupu alkoholu przez młodą osobę zostały podsumowane w Raporcie, opisującym akcję. Jak wynika z dokumentu, na 50 sklepów wybranych do realizacji szkolenia, w 11 – sprzedawca chciał sprzedać alkohol osobie, która w bieżącym roku ukończyła 18 rok życia, lecz pomimo metrykalnego wieku jej wygląd budził wątpliwości, co do pełnoletności. W punktach tych nie poproszono także o okazanie dowodu tożsamości. Zakup alkoholu odbywał się z dużą łatwością, nie było również żadnej reakcji ze strony innych dorosłych, którzy przebywali obok kas. W sklepach, w których nie sprzedano alkoholu (39 sklepów), pytano o dowód i pomimo zapewnień „Tajemniczego klienta”, że ma ukończone 18 lat, stanowczo odmawiano sprzedaży.
Wynik badania „Tajemniczy klient” wskazuje, iż nadal nie wszyscy sprzedawcy napojów alkoholowych odpowiedzialnie podchodzą do sprzedaży alkoholu osobom niepełnoletnim, znają procedurę skutecznej odmowy oraz wykazują się asertywnością.
W analogicznym okresie ubiegłego roku, w 23 sklepach sprzedano alkohol „tajemniczemu klientowi”. Porównując wyniki akcji, widoczny jest wzrost świadomości i odpowiedzialności sprzedawców w zakresie sprzedaży napojów alkoholowych. Cykliczne działania Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w tym zakresie przynoszą pozytywny rezultat, jednak konieczna jest kontynuacja pracy w tym obszarze.