Podstawa prawna
Kiedy i gdzie można złożyć wniosek o wypłatę dodatku elektrycznego?
Wnioski o przyznanie dodatku można składać w terminie od dnia 1 grudnia 2022r. do 1 lutego 2023r.
Wnioski złożone po tym terminie pozostaną bez rozpoznania.
Wypełnione wnioski przyjmowane są codziennie od poniedziałku do piątku, w godz. od 8.00 do 14.00 w siedzibie Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w pokoju nr 102.
Formularz wniosku można również:
- złożyć za pomocą środków komunikacji elektronicznej tj. e-PUAP; wniosek taki musi być opatrzony kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym,
- przesłać listownie na adres: MOPS Lubin, ul. Kilińskiego 25a, 59-300 Lubin.
Komu przysługuje dodatek?
Dodatek elektryczny przysługuje odbiorcy energii elektrycznej w gospodarstwie domowym
w rozumieniu art. 3 pkt 13b ustawy – Prawo energetyczne, w przypadku gdy główne źródło ogrzewania gospodarstwa domowego jest zasilane energią elektryczną i źródło to zostało zgłoszone lub wpisane do centralnej ewidencji emisyjności budynków do dnia 11 sierpnia 2022r., albo po tym dniu – w przypadku głównych źródeł ogrzewania zgłoszonych lub wpisanych po raz pierwszy do centralnej ewidencji emisyjności budynków.
Ważne!
Dodatek dla gospodarstw domowych nie przysługuje:
- w przypadku gdy gospodarstwo domowe zamieszkuje pod adresem zamieszkania,
w którym wykorzystywana jest energia elektryczna pochodząca z mikroinstalacji,
w rozumieniu art. 2 pkt 19 ustawy z dnia 20 lutego 2015r. o odnawialnych źródłach energii, która jest rozliczana zgodnie z zasadami określonymi w art. 4 tej ustawy, - gospodarstwom domowym objętym pozytywnie rozpatrzonym wnioskiem o wypłatę dodatku węglowego, o których mowa w art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 sierpnia 2022r.
o dodatku węglowym, - gospodarstwom domowym objętym pozytywnie rozpatrzonym wnioskiem o wypłatę dodatku o którym mowa w art. 24 ust. 1 ustawy z dnia 15 września 2022r.
o szczególnych rozwiązaniach w zakresie niektórych źródeł ciepła w związku z sytuacją na rynku paliw,
- osobie w gospodarstwie domowym, na potrzeby którego zostało zakupione paliwo stałe po cenie i od przedsiębiorcy, o których mowa w art. 2 ust. 1 ustawy z dnia
23 czerwca 2022r. o szczególnych rozwiązaniach służących ochronie odbiorców niektórych paliw stałych w związku z sytuacją na rynku tych paliw.
Dodatek dla gospodarstw domowych przysługuje:
- osobom posiadającym obywatelstwo polskie, mającym miejsce zamieszkania
i przebywającym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, - cudzoziemcom, mającym miejsce zamieszkania i przebywającym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej:
- na podstawie zezwolenia na pobyt stały, zezwolenia na pobyt rezydenta długoterminowego Unii Europejskiej, zezwolenia na pobyt czasowy udzielonego w związku z okolicznością, o której mowa w art. 159 ust. 1 pkt 1
lit. c lub d lub art. 186 ust. 1 pkt 3 ustawy z 12 grudnia 2013 r.
o cudzoziemcach lub w związku z uzyskaniem w Rzeczypospolitej Polskiej statusu uchodźcy lub ochrony uzupełniającej, - w związku z uzyskaniem w Rzeczypospolitej Polskiej zgody na pobyt
ze względów humanitarnych lub zgody na pobyt tolerowany, - mającym miejsce zamieszkania i przebywającym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej obywatelom państw członkowskich Unii Europejskiej, państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – stron umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub Konfederacji Szwajcarskiej oraz członkom ich rodzin w rozumieniu art. 2 pkt 4 ustawy z dnia
14 lipca 2006 r. o wjeździe na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, pobycie oraz wyjeździe z tego terytorium obywateli państw członkowskich Unii Europejskiej
i członków ich rodzin, posiadającym prawo pobytu lub prawo stałego pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Ile wynosi dodatek i w jakim terminie będzie wypłacany?
Dodatek elektryczny wynosi:
- 1 000zł dla gospodarstwa domowego;
- 1 500zł – w przypadku gdy zużycie energii elektrycznej w gospodarstwie domowym
w tym samym miejscu zamieszkania w 2021r. wynosiło więcej niż 5 MWh.
Dodatek elektryczny wypłaca się w terminie do 31 marca 2023r.
Informacja o przyznaniu dodatku
Przyznanie dodatku nie wymaga wydania decyzji. Informacja o jego przyznaniu zostanie wysłana na adres poczty elektronicznej, wskazany przez wnioskodawcę we wniosku o wypłatę dodatku bądź bezpośrednio przekazana osobie zainteresowanej.
Weryfikacja danych
Informacje przedstawione we wniosku o wypłatę dodatku dla gospodarstw domowych składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń.
Prawdziwość danych zawartych we wniosku jest weryfikowana.
Jeżeli podczas weryfikacji wniosku o wypłatę dodatku elektrycznego wystąpią wątpliwości dotyczące gospodarstwa domowego, istnieje możliwość przeprowadzenia wywiadu środowiskowego w miejscu zamieszkania wnioskodawcy. Wywiad może zostać przeprowadzony również w przypadku posiadania informacji wskazujących, że osoba nie złożyła wniosku o wypłatę dodatku, a spełnia warunki jego przyznania lub jeśli źródło ogrzewania zostało wpisane do CEEB po 11 sierpnia 2022r.
Wzór wniosku o wypłatę dodatku dla gospodarstw domowych
Oświadczenie wnioskodawcy + klauzula informacyjna